2020 áprilisának végén a Retail Risk Australia éves konferenciája helyett webes szemináriumot rendezett a kiskereskedelem veszteségeinek megelőzésével kapcsolatban. A téma a régió számos kiemelkedő szakértőjét hozta össze, akik a kockázatcsökkentési kérdések mellett a COVID-19 kitörésének kezdete óta megtanult tapasztalatokat is megvitatták.
A konferencia eredményeként néhány pontban összefoglalták azt, a kiskereskedők miként tudnak biztonságosan és hatékonyan működni ezen a kihívásokkal teli időszakban, és mik azok a dolgok, melyek a járványhelyzet után is egyszerűbbé és hatékonyabbá tehetik az üzletekben, raktárakban folyó munkát.
Alkalmazkodóképesség
A szakemberek nagy része úgy tartja, a váratlan helyzetek kezelésében a legfontosabb tulajdonság, az alkalmazkodóképesség. Elég csak a vírus által okozott, nem is olyan rég visszavont vészhelyzetre gondolni, mely rengeteg kereskedőt kényszerített a korábban alkalmazott munkamódszerek megváltoztatására.
Rengeteg helyen szorultak például modernizálásra a POS rendszerek. A kisebb üzletek többségének muszáj volt bevezetnie a bankkártya terminál használatát, a nagy üzletláncok pedig sok esetben bővítették az önkiszolgáló kasszák számát, vagy ha eddig nem rendelkeztek ilyen megoldással, most installálták őket.
Hasonló helyzetekben tehát fontos, hogy képesek legyünk a gyors döntéshozatalra, és akár napokon belül hatékonyan tudjuk megváltoztatni munkamódszereinket. Ahhoz azonban, hogy jól tudjunk alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, fontos, hogy mindig modern, naprakész technológia használatával dolgozzunk, mely lehetővé teszi a gyors és pontos munkát és a problémák gördülékeny megoldását.
Folyamatos kommunikáció és együttműködés
A biztonságos munkavégzés szempontjából fontos, hogy a dolgozók egymással és feletteseikkel is mindenben együttműködhessenek és gördülékenyen tudjanak kommunikálni. Ehhez azonban szükség van azokra a megfelelő eszközökre, melyek biztosítják a rendszeres kapcsolattartás lehetőségét.
Erre leginkább az olyan okoseszközök alkalmasak, mint a multi-funkciós kézi adatgyűjtők, melyek a vonalkódok olvasása és feldolgozása mellett online kommunikációra és telefonos kapcsolattartásra is kiválóan használhatók. Ezek az eszközök lehetővé teszik, hogy a vezeték nélküli kapcsolat segítségével munka közben bárhonnan, bármikor felvegyük a kapcsolatot munkatársainkkal vagy dolgozóinkkal, és ha kell, akár szükséges fotókat, dokumentumokat is pillanatok alatt továbbítsunk. Arról már nem is beszélve, hogy a COVID-járványhoz hasonló vészhelyzetek esetében a társadalmi távolságtartásban is segítségünkre lehetnek.
Itt érdemes azt is megemlítenünk, hogy az ügyfelekkel, vásárlókkal történő kommunikációnak is hatalmas a jelentősége, így vállalkozó vagy cégvezetőként törekednünk kell arra, hogy üzletünk minél több platformon, minél hatékonyabban tudja elérni célközönségét.
Ez rendkívül hasznos dolog mind az értékesítés, mind a közösségépítés szempontjából, arról már nem is beszélve, hogy váratlan válsághelyzetek során gyorsan és hatékonyan juttathatjuk el üzenetünket aktuális és leendő kuncsaftjainkhoz.
Folyamatos fejlesztés
Amennyiben szeretnénk mindig lépést tartani a korral, és ügyfeleink hatékony kiszolgálása mellett a lehető legváratlanabb helyzetekre is felkészülni, fontos, hogy folyamatosan fektessünk energiát és pénzt vállalkozásunk fejlesztésébe. Ezalatt főként a munkaeszközök karbantartását, illetve az új eszközök beszerzését értjük, de nem szabad persze megfeledkezni az elméleti tudás mélyítéséről sem.
Egy üzletet ugyanis akkor lehet igazán hatékonyan vezetni, ha mindig képben vagyunk a minket körülvevő világgal, követni tudjuk a trendeket, és a legváratlanabb helyzetekre is van egy olyan ütőkártya a zsebünkben, mellyel a COVID-járványhoz hasonló vészhelyzetek hatékonyan átvészelhetők.