Napjainkban a vírushelyzet miatt erősödött az online vásárlások aránya a bolti vásárlásokhoz képest, hiszen érintés nélkül abszolválhatók akár a mindennapi beszerzések is. Azonban a vásárlók egy jelentős része ragaszkodik a hagyományos boltlátogatáshoz és a személyes jelenléthez, ezért – valamint a COVID helyzet okozta korlátozások miatt - felértékelődnek az érintés nélküli kiskereskedelmi megoldások.
Sajnos nem látni még, hogy mikor lesz vége a pandémia helyzetnek, de az a kereskedő, aki beruház ezekbe a modern eszközökbe, könnyen versenyelőnybe kerülhet kevésbé szemfüles társaival szemben.
A jövő már az ajtón kopogtat
Eresszük egy kicsit szabadjára a fantáziánkat és képzeljük el, hogy milyen lesz a jövő érintés nélküli vásárlása. A digitális eszközök fejlődésének köszönhetően bármely boltba belépve élvezhetjük majd az online vásárlás minden előnyét: anélkül, hogy otthonunk vagy a munkahelyünk falai között adnánk le a rendelésüket. Hogy miért jó ez? Mert így nem válik teljesen személytelenné a vásárlás. De nézzük meg, mit jelent mindez a gyakorlatban.
Természetesen az „érintés nélküli” kifejezés a vásárlást illetően már nemcsak a fizetőeszközök körére vonatkozik - mint a PayPass és társai - hanem gyakorlatilag az internetes vásárlások élményét hozza be a fizikai üzletekbe, így ötvözve mindkét vásárlástípus előnyét. Ráadásul hab a tortán, hogy mindezzel a COVID biztonsági ajánlások betartása is megvalósítható.
A vonalkódok segítségével ugyanis a fizikai térből az online térbe csatlakoztatva a terméket gyakorlatilag már bármilyen interakciót levezényelhetünk a vásárló készülékén. Egyszerűen más élményt kínálhatunk neki pl. a kiterjesztett valóság segítségével, mint amit eddig megszokott.
Legyen az eszköz mobiltelefon, táblagép, okosóra, mindenki megtalálja a megfelelő platformot magának. Nincs már messze az a tapasztalat sem, amikor vásárlónk az üzletbe lépve ösztönösen felteszi VR szemüvegét, majd név szerint köszönti őt Személyes Virtuális Bolti Asszisztense. Aki ezután rögtön személyreszabott akciókat kínál neki a vásárlás során, miközben végig navigálja őt a bolt polcsorai között.
Hasznos és kényelmes, a vevőnek és boltnak egyaránt
A vásárlók modern eszközeik segítségével a fizikai termékek köré varázsolt virtuális térben ugyanúgy tájékozódhatnak, informálódhatnak mindenről, mintha otthon ülnének számítógépük előtt, ráadásul meg sem kell érinteniük semmit.
Beolvasva a kívánt termék vonalkódját vagy QR kódját azonnal mindent megtudhatnak amire kíváncsiak, és azonnal meg is vásárolhatják a terméket anélkül, hogy igénybe kéne venniük hozzá az üzlet dolgozóinak segítségét.
A boltok belső berendezését, kinézetét is megváltoztatja az új technológia, hiszen a reklámtáblák, kihelyezések egy része is átkerülhet a virtuális térbe, további helyet megtakarítva az árukihelyezéseknek.
Végtelen lehetőségek tárháza
Gyakorlatilag ma már mindenki rendelkezik okos eszközökkel, így a vásárló az üzletbe belépve saját maga szkennelheti a vágyott termékeket, ráadásul a fizetés lehetősége is adott már a mobileszközökön. Több kód beolvasásával összehasonlíthatók egymással a termékek, vagy akár kulcsszó alapján a nekünk megfelelő szempontok szerint is szűrhetők a termékek. Például allergénekre, összetevőkre, és egyéb tulajdonságokra.
Tovább fokozva a vásárlói élményt rögtön megjeleníthetők az adott termék alternatívái, mennyiségi kedvezmények, és minden olyan dolog, amit az online világban már megszokhattunk. A lehetőségek végtelenek, csak a saját – és a szoftverfejlesztők – fantáziája szabhat határt elképzeléseink megvalósításának.
A vásárlók pedig a vonalkódok segítségével újfajta vásárlói élményre tehetnek szert, ahol annyival több információt kaphatnak a termékről, mint amennyit az online vásárlások alkalmával megszokhattak.
Futurisztikus technológiának tűnik mindez, de valójában az ajtónkon kopogtat, és a vírus miatti válság még gyorsíthatja is ezek bevezetését a mindennapi életbe. Természetesen mindig lesznek olyan vásárlók, akik ragaszkodnak majd a termékek fizikai érintéséhez, és vannak termékkörök, ahol ez nem is kerülhető el, de a vásárlások zömét a fizikai boltokban is elősegítheti az új technológia a közeljövőben. Azok a kereskedők tehát, akik – felhasználva a modern technika előnyeit – be tudják vinni az online vásárlás élményét a boltok fizikai világába, potenciális előnyre tehetnek szert a piacon.