Az elmúlt években egyre gyakrabban találkozhatunk az Internet of Things (IoT), azaz a dolgok internetének fogalmával. De mit is jelent pontosan ez a kifejezés, és milyen hatással van a kereskedelemmel és logisztikával foglalkozó vállalkozások jövőjére?
Ebben a bejegyzésben röviden tisztázzuk az IoT fogalmát, és megmutatjuk azt, miért is érdemes a hazai cégeknek bekapcsolódnia az online világ vérkeringésébe.
Mi is az az IoT?
Habár a kifejezés elsőre misztikusan hangzik, az IoT fogalmát tulajdonképpen sokkal egyszerűbb megmagyarázni, mint az sokan elsőre gondolnák.
A dolgok internete nem más, mint különböző, egyértelműen azonosítható elektronikai eszközök egysége, melyek egymással egy internet-alapú hálózaton keresztül kommunikálnak. A gépek a bennük található szenzorok segítségével kapcsolódnak a hálózathoz, ilyen módon osztanak meg egymással minden lényegi információt.
A technológia az okoseszközöknek köszönhetően vált elterjedté, és folyamatosan, egyre gyorsuló ütemben fejlődik. Ez a fajta progresszió főként a készülékek egyre növekvő mobilitásának köszönhető.
A dolgok internete a gyakorlatban
Az IoT egyáltalán nem olyan fogalom, mely kizárólag a kereskedelmi és raktári folyamatok terén ismert. Az intelligens eszközök hálózatának használata az egészségügyben, az irodai munka során, sőt, a hétköznapok folyamán is mindennapos jelenség.
Elég például okostelefonjainkra, okostévéinkre, valamint a kiegészítőként használt okosórára gondolnunk. Ezek az eszközök otthonunkban az internet adta lehetőségeket kihasználva kommunikálnak egymással, kialakítva ezáltal egy saját hálózatot.
Az ilyen módon létrejövő „okosotthon” azonban csak egy példa arra, hogyan is működik az úgynevezett dolgok internete valójában. Mára a kereskedelem és logisztika terén is egyre elterjedtebbé válnak az ilyen jellegű megoldások, segítségével pedig a mindennapi munka nem csak gyorsabbá, de pontosabbá és gördülékenyebbé is tehető.
A saját hálózat kiépítésének előnye
Ha némileg elvonatkoztatunk az okostelefonoktól, könnyedén rájövünk, hogyan is működik az IoT egy kereskedelmi lánc életében. Az olyan, hordozható eszközök, mint a mobil adatgyűjtők, vezeték nélküli vonalkódolvasók, vagy épp a terepi munkára tervezett tabletek egytől egyig hozzájárulnak ahhoz, hogy megalkossuk a gördülékenyen működő, tevékenységünket lényegesen leegyszerűsítő munkahelyi hálózatot.
Az okoseszközök összekapcsolódása ugyanis nem csak a cégen belüli kommunikációt teszi egyszerűbbé, de lényegesen leegyszerűsíti a vásárlás folyamatát is. A mobil terminálok alkalmazása például egy ideje már bevett szokásnak számít kisebb üzletek és üzletláncok esetében is, többek közt a vásárlói hűségprogramok, vagy a kasszánál történő fizetés során.
Amiről mindenképp érdemes még néhány szót ejtenünk, az az adatgyűjtés és az adatelemzés folyamata. A mobil adatgyűjtők használata gyorsabbá és pontosabbá is teszi a munkát, segítségükkel hatékonyan kerülhetjük el az emberi mulasztásból adódó adminisztrációs hibákat.
Arról nem is beszélve, hogy a szoftveres adatbázissal online kapcsolatban álló eszközök a fontos információkat egyből továbbítják a központi rendszernek, ezáltal a munkafolyamat nem csak biztonságosabb lesz, de lényegesen le is rövidíthető.
Összességében elmondható tehát, hogy a dolgok internete a kereskedelem szempontjából komoly változásokat hozhat a jövőben. Az okoseszközök alkalmazása mind a produktivitás, mind a profit maximalizálása szempontjából jó döntés lehet, nem csak a nagy cégek, de a kis- és középvállalkozások számára is.