A 2019 második felében végzett felmérések szerint a fogyasztók többsége továbbra is a hagyományos üzletekben vásárol, annak ellenére is, hogy már kényelmesebb megoldás is létezik. Az elkövetkező öt évben azonban fordulhat a kocka, és az online üzleteket előnyben részesítő vásárlók száma 54% felé is emelkedhet. Arról nem is beszélve, hogy a covid-19 járvány nagy valószínűséggel felgyorsította ezt a folyamatot.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a hagyományos üzletek végnapjaikat élik. Az elmúlt években sokan vizionálták azt, hogy a webshopok átveszik az uralmat a kereskedelem terén, azonban ez ilyen formában nem igaz. Sokkal inkább arról van szó, hogy a jövőben a két vásárlási forma szorosabban összefonódik majd, és egy, hatékonyabban működő, szerves egészet fog alkotni.
Nézzük meg most kicsit közelebbről, hogyan fordíthatja előnyére egy átlagos üzlet vagy bolthálózat a modern technika vívmányait és az online jelenlétet!
A technológia, mint a vásárlói élmény fő mozgatórugója
Az online vásárlás megjelenése olyan kényelmet hozott a fogyasztók életébe, mint korábban semmi más. Szinte egyetlen kattintással vásárolhatunk anélkül, hogy ki kellene tennünk a lábunkat a lakásból. Ráadásul mindezt egyre gyorsabb átfutási idővel és egyre biztonságosabban.
Ez a fajta újítás most arra készteti a hagyományos üzletek tulajdonosait, hogy felvegyék vele a versenyt és új vásárlói élményeket kínáljanak. Ha ugyanis a kiskereskedők szeretnék megnyerni és megtartani a potenciális vásárlókat, akkor modernizálniuk kell üzleteiket és ellátási láncaikat is.
Annak érdekében pedig, hogy a hagyományos üzletek továbbra is működőképesek legyenek, kényelmessé, vásárlóbaráttá kell tenni őket. Átlátható polcok, gyorsan haladó sorok, hatékony kiszolgálás. És mi más lehetne jobb megoldás erre, mint az IoT, azaz a dolgok internete által kínált lehetőségek kihasználása?
A fejlődés kulcsa: a dolgok internete
A dolgok internete nem más, mint különböző, egyértelműen azonosítható elektronikai eszközök egysége, melyek egymással egy internet-alapú hálózaton keresztül kommunikálnak. A gépek a bennük található szenzorok segítségével kapcsolódnak a hálózathoz, ilyen módon osztanak meg egymással minden lényegi információt.
Elég csak a munka során is használatos okoseszközökre gondolnunk. Okostelefonok, mobil adatgyűjtők, wi-fi kapcsolattal rendelkező nyomtatók.
Ezek összekapcsolódása nem csak a cégen belüli kommunikációt teszi egyszerűbbé, de lényegesen leegyszerűsíti a vásárlás folyamatát is. A mobil terminálok alkalmazása például egy ideje már bevett szokásnak számít kisebb üzletek és üzletláncok esetében is, többek közt a vásárlói hűségprogramok, vagy a kasszánál történő fizetés során.
Minél több, hasznos eszköz kapcsolódik össze, annál könnyebbé és rugalmasabbá tehető a vásárlás folyamata. Ha pedig a hagyományos üzletek valóban szeretnék felvenni a versenyt a webáruházakkal, ez az alkalmazkodóképesség rendkívül fontos, hiszen sosem szabad megfeledkezni róla: mindig a vevő kényelme és elégedettsége a legfőbb szempont!
Háború helyett közös célok
Éppen ezért, ahogyan a modern eszközök használatát, úgy az online jelenlétet, a webáruházak tevékenységét sem kell az ördögtől való dologként kezelni. Sőt, épp itt az ideje, hogy azt az okoseszközökhöz hasonlóan beépítsük mindennapjainkba.
Az, hogy sok kereskedő ellenségként tekint a webshopokra, rendkívül rossz látásmód, hiszen egy webáruház sem más, mint az értékesítés egy modern eszköze. Egy olyan kiegészítő, melyet, ha megfelelően integrálunk marketingstratégiánkba, ugyanúgy előremozdíthatja munkánkat, mint egy új vonalkód olvasó vagy mobil adatgyűjtő.
Egy új, online felület a megfelelő módon alkalmazva tökéletesen kiegészíti hagyományos, fizikai boltjaink létezését, és segíthet abban, hogy a korábbinál sokkal szélesebb rétegekhez juttathassuk el hatékonyan vállalkozásunk üzenetét.