Az egyre dinamikusabban formálódó piaci igények és technológiai fejlődés hatására a korábban ismert kereskedelmi modellek úgy tűnik, tekintélyes átalakulás előtt állnak. A Zebra 2017-ben készített egy tanulmányt a témával kapcsolatban, mely értékesítői szempontból vizsgálja a kereskedelem alakulásának kérdését. A felmérés során különböző üzletek és üzletláncok bevonásával kísérelték meg napjaink trendjein keresztül illusztrálni az elkövetkező öt év kereskedelmet érintő, lényeges változásait.
Digitális jövőkép
Az eredmények azt mutatják, hogy a cégek nagy része a digitalizációban, valamint az úgynevezett "okoseszközök" kereskedelemben történő bevezetésében és elterjedésében látja a megújulás kulcsát. A megkérdezettek 70%-a 2021-ig lényegesen növelné online jelenlétét, 68%-a tervezi, hogy a vásárlói élmény javítása érdekében bevonja a mesterséges intelligencia használatát tevékenységébe, 57% pedig a gyártási, csomagolási és szállítási feladatok automatizálására törekedne.
A változások oka az okoseszközök elterjedésében, és az általuk nyújtott, új lehetőségekben, a folyamatos elérhetőségben és online jelenlétben keresendő. A gyors internet-eléréssel ellátott mobilkészülékek széles körű használata ugyanis nem csak új fogyasztói szokásokat, de új értékesítői részről érkező reakciókat is generál.
Magas szintű perszonalizáció és digitális leltár
Mivel az online áruházak népszerűsége ellenére a kereskedelmi forgalom nagy része még mindig a hagyományos üzletekben zajlik, így a vállalatok szükségesnek látják az üzleti környezet modernizálását, "digitalizálását" is. Bizonyos okoseszközök használatával az árukészletek és a vásárlói szokások is hatékonyan nyomon követhetővé válnak, és az üzleti biztonság kérdése is könnyedén megoldható dolog lesz 2021-re.
Az okoseszközök kereskedelemben történő bevezetése ezen kívül magában hordozza a magas szintű perszonalizáció lehetőségét is. A felmérés szerint az elkövetkező öt évben a technológia nem csupán azt teszi majd lehetővé, hogy az eladók a betérő vendégek speciális igényeit adataik alapján tudják felmérni és hatékonyan kielégíteni. Az üzletek képesek lesznek rá, hogy az aktuális kínálat alapján azonnali, személyre szabott akciós ajánlatokat kínáljanak a vásárlóiknak.
Az új technológia elterjedése 2021-re a megkérdezettek szerint nem csupán a biztonságot, a készlethiány problémáját, és a különleges vásárlói igények kielégítését segít majd megoldani, de az eladók számára is több időt, valamint teret biztosít majd a vásárlói élmény javítására, emberközelibbé tételére.