Az élelmiszerek gyártása és forgalmazása címkézés szempontjából kényes iparág, hiszen a termékcímkék rengeteg előírásnak kell, hogy megfeleljenek. Nem mindegy, milyen alapanyaggal dolgozunk, és az sem, milyen információkat jelenítünk meg termékeinken.
Nem véletlenül, hiszen az élelmiszeripari címkék legfőbb célja, hogy egyértelmű és széleskörű tájékoztatás nyújtsunk a vásárlóknak egy adott terméket illetően.
Ez pedig csak úgy lehetséges, ha a tartalom mellett a címke alapanyagának minőségére, tartósságára is odafigyelünk.
Nyomunkban a hatóságok
Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, nagyon helyesen, hiszen az emberi testnek szüksége van a tápanyagban gazdag, egészséges táplálékra. Egyáltalán nem mindegy, naponta mit viszünk be a szervezetünkbe, éppen ezért a feldolgozott élelmiszerek korában rendkívül nagy szükségünk van az ezzel kapcsolatos, pontos információkra.
Éppen ezért a hatóságok egyre nagyobb figyelmet fordítanak az élelmiszeripar azon szegmensére, mely a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért felelős. Nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a termékcímkék minden olyan, lényeges információt tartalmazzanak, melyek a fogyasztók egészsége szempontjából fontosnak, vagy épp kritikusnak tekinthetők.
A termékcímkéinknek minden esetben tartalmazniuk kell tehát az adott árucikk összetevőit, tájékoztatniuk kell annak tápanyagtartalmáról, és nem utolsó sorban fel kell rajta tüntetnünk a lehetséges allergéneket. Mindezek mellett olyan, fontos adatokat is szerepeltetnünk kell, mint a fogyaszthatósági idő, a gyártó, a származás, a mennyiség, valamint az úgynevezett referencia beviteli érték.
Abban az esetben, ha ezek az adatok elmaradnak, árucikkeink nem kerülhetnek a boltok polcaira. Ha pedig mégis megpróbálnánk őket kereskedelmi forgalomba hozni, rendkívül magas büntetésre, és az élelmiszeripari tevékenység gyakorlásától történő eltiltásra is számíthatunk.
A fogyasztók is a megfelelő címkéket keresik
Az elmúlt évek statisztikáit tekintve úgy tűnik, egyre több az olyan, tudatos vásárló, akik a termékek közül nem feltétlenül csak ár és megjelenés, hanem sokkal inkább összetevők alapján választanak. Egyes kutatások szerint az élelmiszercímkéken található információk hatására akár 18%-al nőhet annak az esélye, hogy a fogyasztók az egészségesebb élelmiszereket választják.
Ebből is látszik, hogy az összetevők megfelelő feltüntetése nem kizárólag a szigorú szabályozások, de a fogyasztói igények miatt is lényeges feladat, hiszen minél inkább hangsúlyozzuk a termékeinkben található, egészséges alapanyagokat, annál nagyobb az esélye annak, hogy azokat a fogyasztók nagyobb számban emelik majd le az üzletek polcairól.
A megjelenés is számít
Természetesen az igazán jó termékcímke nem csak a száraz információk feltüntetéséről szól. A piaci verseny azt kívánja, hogy amennyire csak lehet, próbáljunk meg kitűnni a sokéves átlagból, és olyan címkéket tervezzük, melyek már megjelenésükkel is felkeltik a vásárlók érdeklődését.
Ebből a szempontból a tervezés mellett kiemelkedő jelentőséggel bír a címke alapanyagának minősége, valamint az általunk választott nyomtatási technika is. Minél tartósabb, jobb minőségű megoldással dolgozunk, annál esztétikusabb és figyelemfelkeltőbb termékcímkéket hozhatunk ugyanis létre.
Szóval milyen a jó élelmiszer-címke?
Összességében tehát a következőt mondhatjuk el. A jó élelmiszeripari címke:
- tartós anyagból készül;
- jól olvasható;
- minden lényeges információt tartalmaz;
- vonzza a vásárlók tekintetét.
Ha saját címkéink megfelelnek ezeknek az elvárásoknak, biztosak lehetünk abban, hogy sem vásárlóink, sem pedig a fogyasztóvédelem nem lesznek elégedetlenek a munkánkkal.